. The meta tag we found was .

  شوف خلقتي اول ما تفتح النت    غصب عنك هتضيفني    لو عاوزني اتك هنا

١٠‏/١١‏/٢٠٠٧
إن أردتم حاكموني كخائناً

عودة حميدة





هذا ما أحاول أن اقنع به نفسي لعودتي نسبيا إلى عالم التدوين
والذي كنت قد اختفيت عن التواجد فيه لفترة ليست بالقصيرة

أخواني وأخواتي المدونين والمدونات الأحياء منهم والأموات
أحييكم على ما تبذلون من مجهود عظيم لإثبات وجودكم وغية في تحقيق رغباتكم سواء كانت
في المصلحة العامة أو المصلحة الشخصية.

كنت قد اندثرت بعيدا عن حركة الحياة واختبأت في غرفتي
البسيطة محاولا أن أتغاضى عن كثير من الأمور لا تسير ولا تصير كالعادة إنما هي
دائما تفاجئنا بكل جديد وجديد من الصدمات والفزعات بين أطراف هذا المجتمع الذي بات
غريب الأطوار.

أغمضت عيني وأبقيت في يقيني حقيقة واحده هي النسيان وانتظار
فرج ربنا على ما يحدث في كل آونة على صعيد هذه الأرض.

كانت الأحداث تشدني وتجبرني على التدوين مجددا لكنني كنت
ومازلت على يقين اننى لم أولد لكي أصبح مدونا وإنما أري تدويني هو فكرة طارئة واري
نفسي دائما وأبدا ضيفا على هذا العالم الجديد الواسع الأفق بأيدي شعوب المدونين في
الأرض.

مرت على الأحداث كما تمر النسمات وتاهت بين هذا الزحام
الشديد والسريع الإيقاع من المستجدات والمستحدثات ، فات رمضان بكل ما يحمل في جعبته
من مظاهر إيمانية وغير من من مظالم العباد وتبعته اعتصامات العمال ومظاهرات الطلبة
المظلومين والحركات المستجدة وارتفاع وغلاء مصاريف الدراسة وشطب الطلاب وافتتاح
المفعل النووي المصري ومؤتمر الحزب الوطني ..كل هذه الأحداث كانت تجبرني على
التدوين مرة أخري ولكنني قد وقعت بحب حوائط غرفتي والعزلة التي كنت أتمني تواجدها
من زمن طويل .

شاهدت مشروع عظيم اسمه Stp
وكم رأيت في هؤلاء
الأشخاص من انتماء عظيم وحب لهذا الوطن وأحببت أن احيي مجهودهم العظيم وأتمني لهم
التوفيق.

كنت قد رشحت نفسي للاتحاد الطلابي سبحان الله العظيم وجدت
نفسي من المقبولين بل رأيت بأم عيني كيف ظلم الآخرون من طلاب التيار الديني
والسياسي ولم يعد من المرشحين أمامي أحد بعد أن كنا سبعه مرشحين !!

لم أكن يوما آفاقا أو مواليا لأي تيار سياسي أو ديني ولم أكن
يوما من المتمسحين بأعتاب النظام إنما أنا من المنتصفين من يحب الخير للجميع سواء
كان من النظام أم من غيره .

أؤمن بالاختلاف وأحب من اختلف معي على يقين وإيمان بما يملك
لا عن جهل وغوغائية .

رأيت في " تعييني " إهانة لشرفي وكنت قد عزمت على الاستقالة
من هذا التعيين فكنت أري اننى شاركت في ظلم إخواني الطلاب بتعييني رغم اننى لم
أشارك في هذا الظلم وإنما كنت أداة في أيدي لا اعلمها ، جاءت في هذه اللحظات أصوات
بعض الأصدقاء لتنصحني بعدم الانسحاب واستكمال الطريق فعلى أكون نواة لعمل طلابي جيد
في هذا الاتحاد المعين ونصحوني بعدم الهروب من المواجهة وبهذا أكون قد كنت الأمانة.

إن كانت أعين الكثيرين تتفقدني في هيثة المعينين في هذا
الاتحاد واننى أداة من أدوات الآخرون فأنني أحببت أن أعلمهم اننى لن أكون أبدا أداة
في أيدي احد وليكونوا على يقين والله شاهد على هذا اننى كنت أتمني الإخفاق في
الانتخابات على أن انجح بالتعيين ولكنني فوجئت بعد أيام أنني من أعضاء الاتحاد دون
أن اسمع عن انتخابات قد حدثت .

وأريد أن يعلم الجميع ويشهد الله على ذلك اننى لن أتنازل
أبدا ما دمت حيا عن حق لأحد من أصدقائي الطلاب حتى ولو كنت مختلفا معه واعدهم بعد
توفيق الله أن ابذل قصارى وان أكرس كل مجهودي لخدمة الطلاب ولكي اثبت للجميع اننى
لم أكن متسببا في يوم مما حدث وأسأل الله التوفيق في ذلك

التسميات:

posted by Hady Habib @ ٢:٥٩:٠٠ م  
5 Comments:
  • At نوفمبر ١١, ٢٠٠٧ ١١:٣٣ ص, Anonymous غير معرف said…

    اولا احنا منقدرش نحاكمك كخائنا ..لاننا منعرفش طبية الانتخابات اللى حصلت عندكوا كانت ايه وازاى لانك موضحتش ..بس اعتقد انى لو كنت مكانك مكنتش حقبل وضع زى ده من غير انتخابات نظيفه...

    بس لو انا شايفه فى نفسى فعلا انى حقدر اتحمل المسئوليه ..واساعد الطلاب فعلا واكون قادر على ده مش مجرد كلام ...اكيد كلنا حنهنيك ونقولك مبرووك ...احنا محتاجنلك ..

     
  • At نوفمبر ١٢, ٢٠٠٧ ١:٥٤ م, Blogger مدحت محمد said…

    تصدق بالله
    انت راجل راجل راجل
    وربنا يكتر من امثالك
    نصيحتى ليك افضل
    بس تعمل اللى فيه الخير مادام قادر
    تقدمه للطلاب
    واستغل موقعك من معرفة مسئولياتك
    انا عارف انى مفيش انتخابات فى الجامعه ولا نيلة
    لانى انا كنت ماسك مقرر ثقافى فى الجوالة من 3 سنين
    او اربعه لما كنت فى الجامعه واترشحت
    لاتحاد الطلاب
    مش هقلك مفيش حد
    الحمد لله مكانش فى حد فى الكلية ميعرفنيش
    بس تقول ايه
    ربنا يكتر من امثالك بجد

     
  • At نوفمبر ١٣, ٢٠٠٧ ٥:٠٦ ص, Blogger Hady Habib said…

    اولاانا حابب اعرفك ان انا كمان مقبلتش الوضع واتكلمت مع رئيس الاتحاد على انى استقيل .

    اما بالنسبه لطبيعة الانتخابات فتمت بالتعيين يعني متعملتش انتخابات يعني اختاروا كام اسم من المتقدمين للانتخابات عشان يبقوا الاتحاد والباقي اتشطب.

    اما عن عدم شطبي وهو بسبب ان انا كان ليا نشاطات فى الكلية كمان السي في بتاعب قوي كمان انا مليش اى نشاط سياسي او ديني ولا فيه بيني وبين اى حد فى الكلية مشاكل غير كده كل اعضاء الاتحاد بما فيه الهيئة الادارية العليا يعرفوني كويس واكيد هما اللى اختاروني.

    امابالنسبة لللحاجات اللى انا بفكر اعملها لما ناقشت فيها الاتحاد فوجئت ان فيه جنود مجهوله طلعت وتحمست اوي للافكار بتاعتي وشغاله معايا باديها واسنانها وربنل يكرمهم علىالمجهود الجبار اللى بيعملوه طول الفتره اللى فاتت .

    وربنا بارك فيكي وان شاء الله اقدر انفذا كل الافكار بشكل لايق ومحترم

     
  • At نوفمبر ١٣, ٢٠٠٧ ٥:١٠ ص, Blogger Hady Habib said…

    ربنا يخليك يا دوحه على الكلام الجميل ده كله وانا بصراحه مش لاقي فى معاجمي وقواميسي كلمات اطراء قد تساوي كلماتك بجد بشكرك جدا وكلامك الجميل ده اكيد هيديني دفعات كبيره جا للامام وهيزود املى فى قدراتي وطموحي .

    وانا عامة بحاول على قدر المستطاع انى اقدم الانسب لاصدقائي وزملائي الطلاب

    وانا والله مش بعمل حاجات زي كده عشان شهره لأ ان بعملها لمبادئ عندي وانا بحمد ربنا ان انا كمان فعلا مش محتاج شهره فى كليتي عشان ادخل الاتحاد ولكنى دخلته عشان اقدر انفذ الافكار بتاعتي بسهوله.

     
  • At نوفمبر ١٨, ٢٠٠٧ ١٢:٢٩ ص, Blogger saken_asly said…

    هاااى.ازيك بجد كلامك جامد اوى و شغلك حلو اوى.الف شكر كمان على ردك الحلو.هو ده المفروض تصميم بنر اعلانى.المهم يكون فكرة الاعلان عجبتك.و ياريت تقولى رايك فى اسلوب التدوين و المدونة عموما.حاستنى ردك ;)

     
إرسال تعليق
<< Home
 
 
RRS

انا ميــن


Shams
 لست انا من اترنم من اجل عظمة انما انا من تترنم العظمة من اجلى اذا علمت انني مصري وهذا غرور يتملكنمي فأنا مصري ولست أنت ولا هو إنما أنا أنا ولا أنت ولا هو كمثلي أنا فأنا أنا عذراً لا تسالنى منانا ولأبقي بين كلماتى واقلامي امجدها لتسطو على الجمع وتنشر النور بين احشاء الحقيقة وترمي من الرأي بحور الجدل وتعزف للدمع ما بين اوراقي فكر وعمل فأشواك وتروس ودماء تلك هي افكاري فلأبقي بين كلماتى واوراقى امجدها
شوف يا عم البروفيل كله

أقسام المدونة

علوم -  أدب -  فن -  تاريخ -  سياسة -  شباب -  جامعة وتعليم -  كلام فى سرك -  رأي -  تصاميم -  تنويه -  متنوع

مواضيع زمان

مدوناتي

Code of Mechanical

الساعة الآن

Pleas instal flash player to see the movie >>>shams

افتح يا سمسم

Online

اللى شرفونا

هما بيقولوا ايييه

صفحة البرادعي على تويتر

الحملة الشعبية المستقلة للتغيير

مدونة الرئيس الإيراني محمود أحمدي نجاد

ركن النـمـيـمــــــة