. The meta tag we found was .

  شوف خلقتي اول ما تفتح النت    غصب عنك هتضيفني    لو عاوزني اتك هنا

١٤‏/٠٣‏/٢٠٠٧
هما مين واحنا مين
بسم الله الرحمن الرحيم

هذه الكلمات البسيطة وجدت نفسي ادندنها واحببت ان يزداد صداها بين اصدقائي المدونين وهيا كانت لواحد متشدد فكريا ودينيا ومنسيتش حبايب قلبي حلالين العقد والسيكاوات ... طبعا اكيد الكل عارف مين هما السيكاوات


هيا اسمها هما مين واحنا مين

طبعا مع الاعتذار التام لحبيبنا الشاعر العظيم احمد فؤاد نجم واللى اقتبست منه اسم القصيده وطريقته الجميله وطبعا مش معني كه انى بقارن بينه وبيني شتان بين النجم والشمس :)

هما مين واحنا مين


هما شلة دباحين
هما وجهه وشكل حلو للدكاترة والمعيدين
هما رسمة بايخة ساقمه
هما حبة قش هما نكتة بايخة


واحنا نور الشمس وضياها اللى غطي
احنا كلمة وفكر يعلى
احنا بسمه رسمه جوه قلب العاشقين
احنا شمس بنورها تدلى كلام متين
احنا شوكة جوه جوف المخبولين


احذف لتنسف
مانت نكرة وحرف علة
ولا تقدر تفوت يا فلةا
لا وانت تقول أمين


أمين
ع اللى ماسكين ومتمسكين
قول امين ع الديابا المنفوخين
وقول يا سلطه زبادي مين يعملك مين ؟
يبقي بسطرمة ولا بطيخ ولا قرنبيط
طول ما احنا خل وبزراميط


وببكي عليك يا قلم
كل كلمة منك تنكسر
وكل فكره تندبح
بدون مناقشة بدون علام
خش دبح شيل وفسح
وانسي حتى تقول آمين


ع الكلام
ع الغرام
على كل دمعة تتنزف بين السطور
على كل حق بيتسلب
على كل كلمة بتحسسك انك جبان


خش قول اى كلام
مش كلام فارغ ونام
قول اجل قول نعم
قول حتى لا
اى حاجه حتى تثبت انك بشر
ممكن يعيش ممكن يكون قد حضر


واوعى تنسي
سبلي كلمة من جوه قلبك
متخلنيش اعيش احسن انى بتوجع
من نبض قلبي بكره الجبن اللى فيك
اللى خلاك فى وشي تبتسم
ومن ورايا تتمد اديك
وترمي كلامي اللى خلاك تبات تلالى


يا ليالى الجهل ولى واتركي عقلى يفيض
مش كفاية انه يمسح كلامي
ولا هو ناسي انه خل انه فل انه بزراميط
ولا ناسي انه كرسي من الكراسي
الى ياما خدله دق من عيون الوطاويط


وختاما نفتح المزاد
ع الفكر اللى جاد
بس فاض ع الجهل وزاد
مين يقول انا اشتريه
فكر حر وكام هتدفع
ولا اقولك.....
هيا شيفت ودليت
راح تلاقي الجهل زاد


طول ما فيه الاخ فاضل المناضل
اللى قال فى كلامي فكر فارغ يا فوارغ
ع اللى زادع اللى عاد
وزود جهل العباد
وبرمج عقولهم وقوي فضولهم
بتوبوا صلوا تاكلوا لحمة
وتغمسوا شيش بفته


فاسمعوا مني هذا البيان
الذي فى الماضى ولي وانكتب
والذي من افعاله انه قد كان
انى انسحب من جهل زايد
مستحيل
انى انغلب على امري
بين جيش الجهل وعباده الكتير
مستحيل
انى انزف انى اقول كفاية
مستحيل


هذا كلامي المستباح
لكل عشاق الفكر فى ضوء الصباح
انا الشمس ابتلع ظلام الليل وابذغ بنور النهار
وفكري ليس من بين انيابي ولا لحية لمارد جبار
ان كنت جاهل فابتعد عن نور فكري علك تنجو
من بين نور النهار وتغريد العصافر وبقايا الصياح


يبقي هما مين واحنا مين
احنا حبة مخبولين
احنا زيف مستوردين
احنا نستاهل تليفون صغير
هيا رنه واحده كفاية
وتلمنا فى مستشفي المجانين
تكمــــل

التسميات:

posted by Hady Habib @ ٢:٢٧:٠٠ م  
10 Comments:
  • At مارس ١٨, ٢٠٠٧ ٦:٤١ م, Blogger Unknown said…

    shams
    كلماتك زجلية معبرة
    وبحب انا اول الانسان الشاعر
    لما يعبر عن احاسيس الناس
    ومشاكلهم
    وانت فعلا عبرت
    بشكرك جدا

     
  • At مارس ١٨, ٢٠٠٧ ٧:٠٢ م, Blogger Hady Habib said…

    والله يا باشا انا سعيد جدا على اطرائك ده انا فعلا مش عارف اقول ايه بس يكفي تشريفك ليا فى المدونة وتكون انت اول من شارك عندي من المدونين :)

    ان شاء الله نكون على تواصل ونشوف منك ومن الجميع كل ما ما يفيد امتنا العربية

     
  • At مارس ١٩, ٢٠٠٧ ١٢:٣٨ ص, Anonymous غير معرف said…

    تم تسجيل مروري على صفحات مدونتك ..

    كل التوفيق اتمناه لكِ

    أجمل تحية

    Rooro

     
  • At مارس ٢٠, ٢٠٠٧ ٧:٠٧ م, Blogger Hady Habib said…

    شكرا جدا على مرورك يا رورو ونتمني زيارتك مرة اخري :)

     
  • At مارس ٢١, ٢٠٠٧ ١٠:٤٣ م, Anonymous غير معرف said…

    السلام عليكم..
    كلمات رائعه اخي الفاضل..لو اني وجدت بعضاً من الصعوبه في فهمها..:)
    اتمنى لك مزيداً من التقدم والتوفيق من الله سبحانه وتعالى..:)
    بس عندي طلب صغنون..
    حاول اخي ان تغير لو شوي من لهجتك..
    لان في بعض الكلمات ما افهمها>>عقلها متنح
    دمت بحفط الله ورعايتته..
    اختك
    ظلال

     
  • At مارس ٢٤, ٢٠٠٧ ١:٣٩ ص, Blogger Unknown said…

    أنا إشتريت

    أنا أدفع عمري كله
    في لحظة تشغيل دماغ

    أحييك
    وياريت تيجي أول ماتشوف تعليقي ده

     
  • At مارس ٢٤, ٢٠٠٧ ١٢:٥٨ م, Blogger Hady Habib said…

    ظلال

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    شكرا على الكلمتين الجمال اللى فى الاول واشكرك اكتر على انتقادك وانا عاوز اوضحلك نقطة ان انا كاتب القصيدة دي باللهجة المصرية العامية الدارجة يعني فبالطبع هتلاقي صعوبة فى انك تفهمي بع المصطلحات فيها ده لوكانت مباره كمان ولكنى اعتمدت على التورية فى بعض المواقف ..

    سعيد جدا لزيارتك واتمني تكرارها دائماً :)

     
  • At مارس ٢٤, ٢٠٠٧ ١:٠٥ م, Blogger Hady Habib said…

    أميرة :)

    اتمني ان تربح التجارة بإذن الله

    وانا موجود :)

     
  • At أبريل ٠١, ٢٠٠٧ ٣:٢٧ م, Anonymous غير معرف said…

    شكرا لهذا القلم الذهبى اللى عرفهم هما مين واحنا مين.

     
  • At مايو ٢٤, ٢٠٠٧ ٩:٤١ م, Blogger Hady Habib said…

    شكرا سما

     
إرسال تعليق
<< Home
 
 
RRS

انا ميــن


Shams
 لست انا من اترنم من اجل عظمة انما انا من تترنم العظمة من اجلى اذا علمت انني مصري وهذا غرور يتملكنمي فأنا مصري ولست أنت ولا هو إنما أنا أنا ولا أنت ولا هو كمثلي أنا فأنا أنا عذراً لا تسالنى منانا ولأبقي بين كلماتى واقلامي امجدها لتسطو على الجمع وتنشر النور بين احشاء الحقيقة وترمي من الرأي بحور الجدل وتعزف للدمع ما بين اوراقي فكر وعمل فأشواك وتروس ودماء تلك هي افكاري فلأبقي بين كلماتى واوراقى امجدها
شوف يا عم البروفيل كله

أقسام المدونة

علوم -  أدب -  فن -  تاريخ -  سياسة -  شباب -  جامعة وتعليم -  كلام فى سرك -  رأي -  تصاميم -  تنويه -  متنوع

مواضيع زمان

مدوناتي

Code of Mechanical

الساعة الآن

Pleas instal flash player to see the movie >>>shams

افتح يا سمسم

Online

اللى شرفونا

هما بيقولوا ايييه

صفحة البرادعي على تويتر

الحملة الشعبية المستقلة للتغيير

مدونة الرئيس الإيراني محمود أحمدي نجاد

ركن النـمـيـمــــــة