. The meta tag we found was .

  شوف خلقتي اول ما تفتح النت    غصب عنك هتضيفني    لو عاوزني اتك هنا

٠٧‏/٠٤‏/٢٠٠٧
لامس همي خليني أحس أنك من دمي
مشكلة كبيرة من الصعب على العقل انه يتصورها مش عارفلها حل قولت احطها يمكن انى الاقي حد يساعدني فى حلها

المشكلة بدأت من تليفون من واحده من اصدقائي الى بحبهم جدا وكانت بتعيط بطريقة عمري ما سمعتها ولا شوفتها قبل كده بطريقة صعبه جدا كنت بموت وانا بسمعها بتعيط وكان جمبها اختها وكانت برضه بتعيط بنفس الطريقة

طبعا من البداية انا قلقت اوي فكرت لا قدر الله حد ماتلهم وكنت بتكلم بهدوء جدا والحروف بتوه مني ومش عارف اجمع اى كلمتين على بعض

فوجئت بأنها بتقولى دي اخر مره اكلمك فيها لإنى ناوية اهرب من البيت واكيد لو هربت هتتغير حياتي وهبقي حاجه تانيه متشرفكش انك تعرفها طبعا كان كلام دخل فى ودني زي الصاعقة وسط علامات كتير من الابهام والغموض ...هو فيه ايه !!

حاولت اهديها بس كان شئ من المستحيل انه يحصل طول المكالمة اللى استمرت حوالى خمس ساعات بس قدرت انى اوصل لبعض الكلمات اللى وصلتها مع بعض بصعوبة وكأني بحل اصعب معادلات قابلتنى فى الميكانيكا او الفزيا

بعد مماطله ومجادله رهيبه معاها قدرت انى اعرف منها سبب بكاها وسبب انها عايزه تسيب البيت وكانت اصعب مشكلة بل اصعب كارئة ممكن اتخيلها او انى اقدر اكون مسئول عن حلها

من زمان واصدقائي كانوا بيجولى عشان احللهم مشاكلهم وكنت الحمد لله ببقي موفق وبقدر ..لكن فى المشكلة دي كنت بتمني انى مكنش موجود ولا انى اكون سمعت حاجه وكنت بتمني انى ابقي مغيب او تايه على الاقل هيكون ارحم من الكلام اللى سمعته

ابتدت كلامها بانها قالتلى انهم هينقلوا من شقتهم اللى قاعدين فيها وهيروحوا بيت العيلة ( بيت مامتها ) ..اكيد حاجه عاديه ومفيهاش اي مشاكل ده بيتها وده بيتها بس لاحظت انها مصره على انها لايمكن تدخله وانها مش هتقدر وانها حاولت الانتحار تلت مرات قبل كده لما ضغطوا عليها انها تدخل البيت ده ...

طبعا كلام صعب وبينشئ كتير من الافكار الوحشه جوه عقل الواحد ...ليه ده كله و هنا الوسواس بيلعب دور كبير اوووي فى المرحلة دي

سألتها هو انتى مضايقة ليه من هناك هو فيه حد مضايقك قالتلى لا ...سكتت وقولت طيب فيه ايه !! ليه انتى مش عاوزه تروحي هناك فانفجرت فى العياط لدرجة انى كنت انا كمان هنفجر معاها فى العياط بس مسكت نفسي عشان انا عاوز اخرجها من الحالة دي مش ازودها عليها

حكتلي ايه السبب وكان اقبح حاجه سمعتها فى حياتى ومعتقدش انى ممكن اسمع حاجه اقبح منها مهما عشت او شوفت فى حيتى

الحكاية روتها وهيا بتنزف دموع من قلبها وقالتلى انا حياتي مدمرة ، محدش فاهمني فى البت وكله ماشي فى اتجاه بابا فى اتجاه وانا فى اتجاه وماما فى اتجاه كله بيحب نفسه ومبيفكرش فى التاني بابا وماما كل اللى بتربطهم المصلحة وسرير بيتقابلوا فيه مره فى الاسبوع وممكن كمان يقعدوا شهور مبيتقابلوش مع انهم ساكنين فى بيت واحد

لما كانوا بعاد عن بعض كان من السهل ان اى حد فيهم يعمل علاقات مع حد تانى مش كده وبس ممكن يتمادي لاكتر من علاقة...وده اللى حصل

بابا بيخون ماما وماما بتخون بابا وكله بيحصل قدامي وانا بشوف كل حاجه حتى كمان بابا عارف اني شوفته وبيكمل عادي وماما عارفه ان انا شوفتها وبتكمل عادي وكأن ولا حاجه حصلت ولا كان انا بنت وده غلط...وصلت السفاله انهم يتعاملوا فى الرجس كده عادي ويحللوه قدام عنينا واحنا بنات انا واختى الصغيره ..

طبعا ان ساكت ومش قادر اتكلم ...اتكلم اقول ايه يعني

بعد شويه قولتلها انتى متأكده من كلامك ده قالتلى انا شوفت بعيني فسكتت وقولتها وبعدين ؟

قالتلى ان الحوارات دي بتحصل قدامها من اكتر من تلت سنين وبتتكرر فى كل مره وكانت بتحاول انها تصمد وتقنع نفسها انها ممكن تخرج من وسط الغمة دي وتسيبهم ده على حد كلامها فى الاول بالجواز

بعد فتره كبيره من الصمت فى محاولة من لاستيعاب الصدمة سألتها وايه علاقة الكلام ده بالبيت التاني بيت العيلة يعني ..قالتلى ده بقي اللى حصل فيه افظع من كده طبعا انا تعجبت من كلامها وسألتها هو فيه اصعب من كده وكانت الصدمة اللى بتنضاف الى كتيبة الصواعق اللى عماله تنزل عليا انها قال اه فيه افظع من كده

بقيت مش عارف اقولها كملي ولا اسكت ..بس كان واجب انى اسمع منها واحاول اجنبها شر اللى هتعمله لانه من اصدقائي وواجب عليا اقف جمبها

قالتلى فى مره مكانش فى البيت الا انا واختى وبابا وروحنا بيت العيلة ومكانش فيه الا جدتها ( أم أمها ) ..كلوا وشربوا ودخلوا ناموا بس انا مكانش جايلي نوم فى اليوم ده ففوجئت ان فيه حد ماشي فى الصالة فاتسحبت أشوف هو مين فطلع بابا !!

كان داخل اوضه جدتي فروحت وقفت جمب الباب بعد ما قفله فسمعت كلام مش كويس وضحك واصوات فمقدرتش اصدق انها وصلت للدرجة دي ففتحت الباب ولقيت بابا وجدتي ( ام امها ) مع بعض نايمين وكأنها أمي ..طبعا انهارت ووقتها جريت عشان انتحر وفى الاخر لحقوني حاولت تلت مرات وهما لحقوني فى كل مره وكانوا بيداروها

فى الوقت ده بعد كل الكلام اللى سمعته منها حسيت ان انا نسيت الكلام مبقتش مصدق هل انا عايش ...ده حقيقة ولا حلم !!

وذادت الطين بله لما قالتلى انهم عاوزين يجوزوها غصب عنها لابن عمها والىل قعدت معاه وحاولت انه تقنعه انه مش مناسب ليها وهو بكل برود وغتاته يقولها بعد الجواز هتحبيني وهتموتي فيا وفى كل مره كانت بتتخانق معاه وتهزأه عشان يسيبها وهو يعند معاها ..

يعني لا بيرحموا ولا بيخلوا رحمة ربنا تنزل ( استغفر الله العظيم )

فى الآخر قالتلى انا كنت بكلمك عشان اقولك ان انت اعز حد ليا على الارض ومش عاوزاك تزعل مني لو عرفت اني بقيت حاجه تانيه وحشة لانى ههرب من البيت وهعمل اى حاجه عشان ابعد عن الحياة دي حتى لو كانت غلط

وقالتلى انها مش عاوزه انى يبقي ليا علاقة بحد زيها وان انا انسان جميل وكويس ومينفعش انى اعرف واحده هتبقي فى وضعها الجاي

طبعا انا فضلت اهدي فيها واحاول ابث فيها الثقه

الاول مكنتش عارف اقول ايه ولا اتكلم ازاى بس سبحان الله ..ربنا كان معايا وقتها وقدرت انى اهديها واقنعها طبعا لانى استعنت بربنا فمدني من عنده وهداها

بس انا لحد دلوقتى مش عارف ممكن اساعدها ازاى ولا اعمل ايه ؟؟ هل انا اللى هقوله ولا اعمله هيبقي ليه فايده ولا ممكن يغير وضع حياتها الميأوس فيه ده ؟؟

انا محتاج لجواب على كلامي ده ..ياريت تساعدوني فى المعضلة دي

التسميات:

posted by Hady Habib @ ١:٣٠:٠٠ م  
10 Comments:
  • At أبريل ٠٧, ٢٠٠٧ ٣:٠٢ م, Blogger Unknown said…

    مليون اتجاة جوة الحياة
    وانا محتار اروح لفين
    مليون امل مليون كابوس
    احساس قساوة وشعور حنين
    جوة الكتاب رسمة امل
    جوة الكتاب سطر حزين


    لكن
    فيين اتجاهى فى الحياة
    وطريقى فيها فيين منتهاة

     
  • At أبريل ٠٩, ٢٠٠٧ ١٢:٠٨ ص, Blogger عالمى ازرق said…

    طيب و اما تهرب هتفرق عن وضع اهلها اللى رافضاهم ايه
    وجودها فى وضع زى ده افضل من خروجها ووضعها هى فى طريق سيء

     
  • At أبريل ١١, ٢٠٠٧ ٩:١٨ ص, Blogger حبيبة الرحمن said…

    السلام عليكم

    انا لغاية دلوقتى مش مصدقه ان دى قصه واقعيه(مش معناه انها مش صادقه ..انا مش مصدقاها من هول القصه)

    ولو كانت فعلا كده يبقى ربنا يستر علينا ويهدينا اجمعين

    ربنا يقدرك على مساعدتها ولك الثواب بأذن الله
    ممكن هى تسأل اى حد كبير تعمل ايه او مثلا شيخ فى المسجد .......بص بجد انا مش عارفه افكر فى حاجه ولما تجيلى فكره هكتبها علشان اساعدكم انتوا الاتنين بس ربنا معاها

     
  • At أبريل ١١, ٢٠٠٧ ١:١٤ م, Blogger Just Me said…

    مفيش غير ربنا هو بس اللى هيساعدها

     
  • At مايو ٠٦, ٢٠٠٧ ٧:٢٨ م, Blogger just amazing said…

    بصراحه برغم ان فى حاجات زى كده بتحصل وبنشوفها وبقت عااادى الا ان انا حاسه من اساوبك انها اقرب الى قصه من الخيال شويه مش عارف يمكن تاثير اساوبك؟ احتمال
    لكن هى ممكن تهرب من البيت بس حتهرب تعمل ايه بعد كده؟وتروح فين حتقلدهم؟وهو مفيش اى حد فى العيله كويس ابدا او اى صديق او اى بنى ادم عرفته فى حيانها وان شاء الله يكون انت حتى يقدر يساعدها ويدبر لها اى مكان واى عيشه بعيييد عنهم
    هى طبعا مشكله صعبه ولو انت قريب منها اكيد حتحاول تساعدها لان مفيش مشكله من غير حل

     
  • At مايو ٢٤, ٢٠٠٧ ٩:١٩ م, Blogger Hady Habib said…

    صقر

    كلمات معبره وشكرا لاسهامك الادبي الجميل ونتمني نلاقي فعلا اتجاه ثابت وواضح

     
  • At مايو ٢٤, ٢٠٠٧ ٩:١٩ م, Blogger Hady Habib said…

    عالمى ازرق

    ده اللى انا قدرت اوصلهولها وياريت يكون مجدي وحل نافع

     
  • At مايو ٢٤, ٢٠٠٧ ٩:٢٢ م, Blogger Hady Habib said…

    kitty

    كلامك جميل واشكر ليكي اسهامك ى التفكير معانا

    لكن فكرة البوح صعبه جدا خصوصا ان احنا فى مجتمع شرقي ومن رابع المستحيلات تواجد الفئات التى يمكنها البوح باسرارها الخاصة جدا الى الاخرين وانا ذكرت ان فكرة بوحها ليا مش كان مجرد بوح والسلام لا ده لانها لقيت ان انا اقرب الناس ليها ..يكفي ان اختها لم تدرك سر البلبة اللى هيا فيها

     
  • At مايو ٢٤, ٢٠٠٧ ٩:٢٣ م, Blogger Hady Habib said…

    Just Me

    ونعم بالله يا قمر بس المفروض اننا ناخد بالاسباب

    نتوكل ولا نتواكل

    ده المغزي من محاولتنا

     
  • At مايو ٢٤, ٢٠٠٧ ٩:٢٩ م, Blogger Hady Habib said…

    فعلا معاكي حق فى انها قصة غريبة وابعد عن الحقيقة ولكن ده لو بصينا من منظور اللى هتذاكر هجيبلك مصاصه :)

    الدنيا فيها خبايا كتير وتعودي ان لازم لازم اكيد هتاقبلك حاجات كتير تستاهل منك مليون علامة تعجب وحيرة

    الهروب شء انا رفضته من الاساس لانها هتبقي زي اللى انتحر عشان الاسد ميكلهوش ...مع ان ده موت وده موت

    مش عارف موضوع القرايب ده ايه ظروفهم مع انها اكدتلى ان صعب انها تقول لحد على حاجه من الحاجات دي بس انا هحاول معاها تانى

    عجبني جدا تعبيرك ( مفيش مشكلة من غير حل )

     
إرسال تعليق
<< Home
 
 
RRS

انا ميــن


Shams
 لست انا من اترنم من اجل عظمة انما انا من تترنم العظمة من اجلى اذا علمت انني مصري وهذا غرور يتملكنمي فأنا مصري ولست أنت ولا هو إنما أنا أنا ولا أنت ولا هو كمثلي أنا فأنا أنا عذراً لا تسالنى منانا ولأبقي بين كلماتى واقلامي امجدها لتسطو على الجمع وتنشر النور بين احشاء الحقيقة وترمي من الرأي بحور الجدل وتعزف للدمع ما بين اوراقي فكر وعمل فأشواك وتروس ودماء تلك هي افكاري فلأبقي بين كلماتى واوراقى امجدها
شوف يا عم البروفيل كله

أقسام المدونة

علوم -  أدب -  فن -  تاريخ -  سياسة -  شباب -  جامعة وتعليم -  كلام فى سرك -  رأي -  تصاميم -  تنويه -  متنوع

مواضيع زمان

مدوناتي

Code of Mechanical

الساعة الآن

Pleas instal flash player to see the movie >>>shams

افتح يا سمسم

Online

اللى شرفونا

هما بيقولوا ايييه

صفحة البرادعي على تويتر

الحملة الشعبية المستقلة للتغيير

مدونة الرئيس الإيراني محمود أحمدي نجاد

ركن النـمـيـمــــــة