. The meta tag we found was .

  شوف خلقتي اول ما تفتح النت    غصب عنك هتضيفني    لو عاوزني اتك هنا

١٤‏/٠٨‏/٢٠٠٧
عيب يا شيخ الأزهر ....عيب

سمعنا فى الفترة الاخيرة عن الشاب محمد حجازي المستنصر
طالعتنا الصحف بالمزيد من الاخبار عن قصة حياته واهتماماته وأراء الاصدقاء والاقربين له وعن كيفية لجوئه الى الاستنصار ،
وظهر كل من المشكورين السادة البطارقة والاساقف وصاحبي السمات الرفيعه فى الكنيسة بشتي شعبها فى مصر ، وتفضلوا فى بيان حسن نيتهم وعدم علمهم بقضية هذا الفتي ولا بأي تكليف صادر عن مراجع قبطية فى مصر ولكنه زريعه بعض الفئات الموجوده فى كل دين والتى تزرع الطائفيه بين ابناء الوطن الواحد وتبرئوا من هذه الفئة بحد عينها لانها فى رأيهم تززع استقرار وامان الوطن ..

وبما انه كان هنالك بيانات وقرارات كنسية كان الواجب وجود ما يوازنها على الصعيد الاسلامي وقد كان بالفعل تبيين وتوضيح وجهة النظر الاسلامية فى مسألة اعتناق محمد حجازي الديانة المسيحية وهجر الديانة المسلمة .

كنت قد سعدت من بعض البيانات القبطية وتمنيت ان تكون على السن مسلمة ولكنني سعدت اكثر كونا على السن قبطية فهذا دليل على الوحدة والرباط القوي الذي يربطنا بالاخوه المسيحيين فى مصر.

جاء الرد من جانبا على لسان السيد محمد سيد طنطاوي شيخ الأزهر والتى تعتبر اسمي مؤسسة دينية على وجه الارض تحمل اللواء الاسلامى،
وقد جاء في كلام سيادته في تصريحات خاصة لـ«المصري اليوم»: أي واحد يرتد عن الإسلام فلن نبكي عليه، لأن الإسلام عزيز بكتاب الله وسنة الرسول صلي الله عليه وسلم ورجاله المخلصين، أما الذي يريد أن يخرج فتبقي قطيعة تقطعه وتقطع أبوه.
هكذا يرد رئيس اعلى مؤسسة اسلامية على وجه الارض :)
لا اله الا الله
حسبنا الله وبنعم الوكيل
كان لى سؤال لسيادة شيخ الازهر اذا كنت ترد بمثل هذه الطريقة فماذا تركت "للسباكين"؟؟
اتقي الله واعمل ولو "بلقمتك"...وتقولها وكانك لا تواجه ادني حرج!! فماذا تركت للجاهلين ..
هل حضرتك ستقف اما بارئك وتقول له يارب "انا قومت بالواجب وردحتلهم وقولتلهم قطيعه" ؟؟
كيف لرئيس اعلى مؤسسة دينية ان ينزل الى هذا المستوي الرديئ من الحوار ...
سيدي رئيس الازهر نحن نضع الثقة فيك فى ان ترد وتوضح وتبين والحقائق للجاهلين وان ترد على هذه المهاترات وتضع افواصل فيها والا فإن الاسلام برئ منك ومن امثالك ..
سيدي احترم دينك واحترم عملك واحترم الملايين التابعين لك
يذكر ان المصادر الكنسية فى مصر تبرأت من جمعية اقباط الشرق الاوسط وغيرها من الجمعيات والتجمعات الافسادية
والتى تساهم فى نشر الفتنة بين ابناء مصر والوطن العربي

إمضاء
مسلم

التسميات:

posted by Hady Habib @ ١٠:٥١:٠٠ م  
8 Comments:
  • At أغسطس ١٥, ٢٠٠٧ ٢:٠٣ ص, Blogger Bella said…

    مادام بتعتب على شيخ الازهر وصلة الردح التي اتحفنا بها هذه المرة تبقى يامسكين ماشفتش الوصلة الكبيرة قوي خالص جدا ايام حرب امريكا على العراق وفي مواجهة شيخ الازهر لفلول المتضاهرين وكان مشهد يستحق الاعادة والتكرار حتى يستفيد منه القاصي والداني

    حيث ردح لهم سيادته وعمل حركات غريبة وتشويحه ماشفتهاش قبل كده بايديه وقال اللى عايز يروح يحارب يروح

    ماتروح ياخويا منك له
    روح
    روح

    مع مط الحروف بطريقة لايمكن يعرف يصورها علماء الصوتيات في اي لغة حية او ميتة

    هذا هو الشيخ سيد طنطاوي المكلف رسميا من الدولة بالردح في هكذا أمور

    تحياتي

     
  • At أغسطس ١٦, ٢٠٠٧ ١٠:٥٣ ص, Blogger Hady Habib said…

    اهلا بيكي

    لو كنتي قريتي موضوعي اللى فات كنت وضحت فبه انى كنت بتباطئ او بتظاهر بالسكوت لانى بصراحه مكنتش عارف احكي عن ايه ولا ايه

    كل حاجه فى بلدنا عشرة على عشرة وكله على عينك يا تاجر

    وبصراحه ارضنا دلوقتى بقي ارض خصبة جدا للفساد

    انا كنت بسكت وببعد لانى مكنتش قادر استحمل كل شوية هبل وعبط من ناس المفروض ان وضعها محترم وقضايا غبيه بيتظهر بتحسسنا ان احنا فى العصر الحجري وبتحسسنا اننا امة متخلفه
    بس كل شئ وليه حدود وانا بصراحة تعديت حدود الصبر عندي
    فقررت انى اكتب ولو قليل
    وكانت دي اول حاجه قابلتني اكتب فيها

    شكرا على ردك وتوضيحك لواقعه اكثر تشرد لشيخنا المحترم

     
  • At أغسطس ١٦, ٢٠٠٧ ١:٠٤ م, Blogger عاشقة الوطن said…

    السلام عليكم

    ازيك ياشمس

    ضحكتنى ياشيخ الأزهر
    قطيعة
    قطيعة انت ياراجل

    يعنى ده اسمه كلام فيه داعية اسلامى حتى وان كان مجرد داعية عادى مش شيخ ازهر يقول قطيعة هو وابوه
    امال فين بقي أسلوب الاسلام المتحضر
    شوهتوا صورة الاسلام ربنا ينتقم منك

    حسبي اله ونعم الوكيل
    ابقي سلملي على السباك الطنطاوى

    هزلت
    وديه اخرتها
    صبرنا يااارب

    تحياتى ياشمس على الموضوع

    وشكرا لزيارتك مدونتى

     
  • At أغسطس ١٦, ٢٠٠٧ ٤:١٠ م, Blogger Hady Habib said…

    الشكر كله لله

    وشكرا على ردك

    على قدر الدور الكوميدي اللى بياديه بجدارة شيخ الازهر وبيخلينا نضحك على الافيه البايخ اللى هو بيعمله بس للاسف هو بيجعلنا نبكي اكتر من اننا نضحك

    حسبنا الله ونعم الوكيل

     
  • At سبتمبر ٢٦, ٢٠٠٧ ٢:٥٧ م, Blogger be7ar said…

    انا مش عارف اقول اكتر من انو الفاتحه على مشيخه الازهر

     
  • At نوفمبر ١٠, ٢٠٠٧ ٣:٣٣ م, Blogger Hady Habib said…

    اقتراح عظيم جاري التفكير فيه يا بحار :)

     
  • At نوفمبر ١٢, ٢٠٠٧ ١:٤٥ م, Blogger مدحت محمد said…

    هههههههههههه
    اقسم بالله العظيم مش عارف ارد اقول ايه
    بجد
    انت قلت عيب
    وانا بقول انا اتفقعت
    عايز اعيط
    قطيعه

     
  • At نوفمبر ١٣, ٢٠٠٧ ٤:٥٩ ص, Blogger Hady Habib said…

    هههههههههه

    والله معاك حق


    قطييييييييييييييعه
    طنطاوي بيقولها بالساهل

     
إرسال تعليق
<< Home
 
 
RRS

انا ميــن


Shams
 لست انا من اترنم من اجل عظمة انما انا من تترنم العظمة من اجلى اذا علمت انني مصري وهذا غرور يتملكنمي فأنا مصري ولست أنت ولا هو إنما أنا أنا ولا أنت ولا هو كمثلي أنا فأنا أنا عذراً لا تسالنى منانا ولأبقي بين كلماتى واقلامي امجدها لتسطو على الجمع وتنشر النور بين احشاء الحقيقة وترمي من الرأي بحور الجدل وتعزف للدمع ما بين اوراقي فكر وعمل فأشواك وتروس ودماء تلك هي افكاري فلأبقي بين كلماتى واوراقى امجدها
شوف يا عم البروفيل كله

أقسام المدونة

علوم -  أدب -  فن -  تاريخ -  سياسة -  شباب -  جامعة وتعليم -  كلام فى سرك -  رأي -  تصاميم -  تنويه -  متنوع

مواضيع زمان

مدوناتي

Code of Mechanical

الساعة الآن

Pleas instal flash player to see the movie >>>shams

افتح يا سمسم

Online

اللى شرفونا

هما بيقولوا ايييه

صفحة البرادعي على تويتر

الحملة الشعبية المستقلة للتغيير

مدونة الرئيس الإيراني محمود أحمدي نجاد

ركن النـمـيـمــــــة